Principiul corectitudinii la Bacalaureat
Bucureşti, 13 iulie 2011. Liga Studenţilor Români din Străinătate recunoaște și promovează excelența academică românească atât în România, cât și peste hotare. Astfel, rezultatele de la examenul de Bacalaureat din acest an sunt motive de îngrijorare pentru studenții de peste hotare, reprezentând o atenționare asupra realității triste a educației din România – o țară cu renume global pentru rezultatele excepționale ale elevilor săi în toate domeniile.
Perspective. În ultimii ani, condițiile desfășurării examenului de Bacalaureat au permis o competiție inegală, unii liceeni alegând să fraudeze examenul. Comparativ cu anii precedenți, rezultatele de la ultima sesiune de Bacalaureat par extrem de slabe, dar sunt cu siguranță mai apropiate de realitate. Corectitudinea regulamentelor și, mai ales, aplicarea lor sunt elemente esențiale pentru desfășurarea acestui examen în condiții optime, astfel încât rezultatele să fie adevărata oglindă a performanțelor elevului și a sistemului educațional românesc.
Rezultatele de la examenul de Bacalaureat 2011 nu reprezintă o sentință definitivă la adresa educației românești ci un apel la acțiune – un apel către asumarea responsabilității personale pentru rezultate mai bune pe viitor din partea elevilor, a parintilor, cât și a profesorilor. Sistemul educațional din România e lacunar în multe privințe, iar presiunile materiale fac ca în unele cazuri educația să nu pară a fi, la prima vedere, o investiție profitabilă. LSRS lansează cu acest prilej un apel către autoritațile statului și către toți elevii, părinții și profesorii români: România se poate dezvolta armonios și își poate lua locul meritat printre țările moderne ale lumii numai printr-o generație bine educată și competitivă la nivel mondial. Stă în puterea noastră, a tuturor, să creștem această generație.
Din experiența studiului în străinătate, studenții și absolvenții români cunosc valoarea muncii individuale ca principal factor pentru obținerea performanțelor academice. Fiind încrezători în capacitățile liceenilor români și în faptul că situația actuală poate constitui un imbold pentru o pregătire adecvată unui examen al maturității, membrii LSRS se așteaptă la rezultate mai bune pentru sesiunile viitoare ale examenului de Bacalaureat.
Încotro? Încă de la înființare, LSRS și-a stabilit educația de calitate drept prioritate.
Având experiența unor sisteme educaționale performante, care s-au confruntat la rândul lor cu problemele educației românești de astăzi, LSRS poate oferi mai mult decât o analiză pertinentă a situației, implicându-se în elaborarea soluțiilor. Un prim pas va fi realizat la Forumul România Jună, între 12 și 14 august a.c., când, la București, sub înaltul patronaj al Băncii Naționale a României, se vor reuni tineri experți români de pretutindeni. Dintre cele 11 grupuri de expertiză, unul este dedicat Educației – prilej de a discuta problemele sistemului de învățământ românesc și de a trasa direcții de schimbare pentru soluționarea acestora.
De asemenea, LSRS susține inițiative ale societății civile, precum proiectul Școala pe bune, care își propune transformarea societății românești având drept punct de plecare schimbarea fundamentală a sistemului educațional.